„Fotografia e scriere cu lumină”, interviu de
                                 Alexandra Șerban
                             
 „Henri Cartier-Bresson, avea teoria asta a anticipării
                                 momentului decisiv. Asta înseamnă că trebuie să ai o memorie a infinit de multe
                                 situații
                                 în care subiectul evoluează”
                              În acest interviu, Viorel Simionescu îşi povesteşte viaţa,
                                 mereu în legătură cu marea sa pasiune, fotografia – şi ce sunt până
                                 la urmă, poveştile,
                                 decât imagini pe suport mental.
                             
                                 
                             
                             
                             
                                 Viorel Simionescu este fotograf - amator, se autointitulează, pentru că fotografiază
                                     după bunul plac și după propriul simț estetic - cu câteva decenii de activitate în
                                     spate.
                                     De când a pus prima dată mâna pe aparatul de fotografiat și până când bătrânețea
                                     l-a
                                     forțat să îl pună în cui, a strâns mii de imagini cu peisaje naturale din România,
                                     cu
                                     ţărani simpli şi cu copii jucăuşi, cu forfota oraşelor şi vacarmul târgurilor de
                                     provincie.
                                     Colecţia sa de fotografii este, practic, o radiografie a României profunde, văzută
                                     în
                                     deplină autenticitate, fără fard şi, mai ales, fără programe de editare digitală.
                                     În acest
                                     interviu, Viorel Simionescu îşi povesteşte viaţa, mereu în legătură cu marea sa
                                     pasiune,
                                     fotografia – şi ce sunt până la urmă, poveştile, decât imagini pe suport mental.
                                 
                             
                             
                             
                             
                                  Domnule Simionescu, locuiți într-o casă veche, superbă, supraviețuitoare a
                                     sistematizărilor comuniste. Aici ați și copilărit?
                                 Aici. Practic, când aveam eu un an au intrat părinții mei aici, în casă. Dar m-am
                                 născut undeva pe Splaiul Independenței.
                             
                             
                                 Povestiți-ne despre părinții dumneavoastră. De unde erau și cu ce se ocupau?
                                 Mama, Ortansa Vasilescu, era din Târgoviște. Acolo mi-am petrecut eu copilăria și
                                 vacanțele. Bunicii mei aveau o casă, cu curte, cu grădini – grădina de flori, grădina
                                 de zarzavat, de pomi fructiferi. Casa era monument de arhitectură de la 1780, cu
                                 patalama, cu număr de înregistrare. Când s-a început construcția Centrului Civic,
                                 comuniștii au mai luat o parte din grădină, în fine. Până la urmă, a venit un agramat
                                 de prim-secretar, care a zis: „Nu, nu rămâne nimic aici”. Și-a dărâmat casa asta. Dar
                                 ce se întâmplă? Mama a avut două surori și doi frați. Cea mai mare dintre surori era
                                 „mama mea din Târgoviște”, iar cea mai mică locuia acolo în casă, când au demolat-o.
                                 I-a dat mătușii o sumă de bani și ea s-a mutat apoi într-o periferie, spre bariera
                                 Câmpulungului, unde avea bărbatul ei casa părintească. Acolo, tot așa, casă cu grădină
                                 mare, numai că era plin de tot felul de oameni cu reputație îndoielnică. De
                                 nu-știu-câte ori au venit, au sărit gardul, au furat găini, au furat de toate. Una
                                 peste alta, în 1989, chiar înainte de Crăciun, au venit niște astfel de vecini, au
                                 început să latre câinii. Bărbate-său a ieșit în pijama, așa, i-au dat o bâtă în cap și
                                 l-au omorât. A rămas mătușa singură și am adus-o o vreme la București.
                             
                             
                                 Dar frații mamei? Ei cu ce se ocupau?
                                 Cel mai mare dintre frați a fost un pictor destul de bun, apreciat. Aurel Vasilescu.
                                 N-a vrut să facă pact cu comuniștii în niciun fel și a fost trecut pe linie moartă. A
                                 rămas profesor de desen la Școala Medie de Arhitectură, cum era atunci. Cel mai mare
                                 dintre frați, Petre Vasilescu, a fost militar de carieră. A fost cercetaș în Primul
                                 Război Mondial, a urcat toate treptele ierarhice și a ajuns, în Al Doilea Război
                                 Mondial, șeful statului major operațional al lui Ion Antonescu. Un om care nu făcea
                                 decât ce trebuia strict pentru război. 
                             
                             
                                 Aveați 8 ani când s-a încheiat războiul mondial. Aveți vreo amintire din perioada
                                     aceea?
                                 Unchiul Petre Vasilescu, șeful statului major operațional, a fost foarte corect, dar
                                 l-a pus pe tata să aleagă unde merge pe front în Rusia. A fost, nu mult, cam jumătate
                                 de an, spre Odesa. N-a avut niciun fel de probleme, n-a fost angrenat în lupte. Până la
                                 urmă, unchiul a făcut ceva pentru el: în România, existau școli de artilerie, unde se
                                 cerea matematică, iar tata a venit în țară și a ținut cursuri până la terminarea
                                 războiului. Îmi amintesc și că după 23 august 1944, au început lupte iarăși. Noi eram
                                 refugiați între Târgoviște și Pitești, într-un sat mic, Râncăciov. Aveam un adăpost
                                 săpat într-un maldăr de pământ, printre pomi, deasupra era natura sălbatică. La un
                                 moment dat, nu mai știu exact când și cum s-a întâmplat, cert este că a venit tata și
                                 m-a luat să ne uităm, de pe deal, cum se purtau luptele – se vedeau, cu artilerie, cu
                                 tot. Mi-aduc aminte că, nemții se aprovizionau de acolo cu avioane. Și-a trecut un
                                 avion pe deasupra noastră și a mitraliat. Tata m-a aruncat la rădăcina unui pom, iar el
                                 s-a aruncat peste mine. A mai fost un moment din acesta. Altă dată, în timpul
                                 războiului, am nimerit în Târgoviște în singura zi când a fost bombardată – în oraș,
                                 erau niște rezervoare de petrol și un loc unde se reparau tancuri și alte piese de
                                 artilerie. Noi, la casa de care spuneam, aveam în grădină un adăpost săpat. Atunci a
                                 căzut o bombă la câteva zeci de metri de noi. Mi-aduc aminte ce groază! E un sunet
                                 de-ăsta ca un urlet până când explodează. E îngrozitor. Nu-l uit, nu... Îți bagă
                                 spaima-n toate oasele. După ce am întors armele, ne-am mutat la Târgoviște, am plecat
                                 din satul respectiv. Frontul se mutase în afară, spre Ungaria, Cehoslovacia, Germania.
                                 Au venit, în schimb, ruși și-au început să circule fel de fel de zvonuri, cu violuri,
                                 cu furturi, cu tot felul de atrocități de acest fel. La noi pe stradă au trecut niște
                                 trupe, disciplinat. S-a oprit o grupă de ofițeri superiori, care a stat la noi în casă.
                                 Foarte prietenoși erau, mi-aduc aminte că mă tot mângâiau. Eram blonduț, simpatic, mic.
                                 Totuși, pentru siguranță, femeile – mama și surorile ei – s-au ascuns. Nu știam eu unde
                                 tot dispar. Pe la 8.00 seara dispăreau. Casa de la 1780 avea un beci cu o tainiță, era
                                 făcută să se ascundă de turci, de tătari, de invadatori, în fine. Era o casă foarte
                                 interesantă, semăna mult cu casele din picturile lui Grigorescu, cu etaj, cu scară de
                                 lemn.
                             
                             
                                 Numai matematică, niciodată politică
                                 Mama dumneavoastră cu ce se ocupa?
                                 Mama? Cu mine (zâmbește). Era profesoară de română-franceză, dar a profesat foarte
                                 puțin. Tata a fost un matematician strălucit, Gheorghe Dumitru Simionescu. A făcut
                                 Liceul Militar de la Mănăstirea Dealu, care era un liceu conceput să pregătească elite.
                                 Elevii erau eterogen primiți acolo, din fel de fel de medii sociale. Unii veneau
                                 desculți și cu traista în băț. Selecția se făcea exclusiv în funcție de valoare, de
                                 capacitate. Bineînțeles că au ieșit de acolo niște oameni integri – și au fost aproape
                                 toți distruși de comuniști, pentru că n-au cedat. Mai toți au fost la Canal, au murit
                                 acolo, au fost în Rusia.
                             
                             
                                 Familia dumneavoastră a avut de suferit în perioada comunistă?
                                 Nu, că tata n-a făcut niciun fel de politică. Niciodată. L-au tot tentat, oferindu-i
                                 niște situații cu totul deosebite. El n-a făcut decât matematică. A fost profesor,
                                 întâi la Mănăstirea Dealu – după ce a absolvit, l-au reținut acolo. Părinții mei au
                                 venit în București, pentru că i-au oferit tatei o catedră de matematică tentantă. Nu
                                 după multă vreme, a devenit cunoscut în elita matematicienilor, a scris multe manuale
                                 singur sau împreună cu câte-un coleg de-al lui, manuale după care au învățat atât
                                 generația mea, cât și copiii din generația următoare. Au fost cele mai longevive
                                 manuale de matematică. El a fost și unul dintre creatorii și animatorii mișcării de
                                 matematicieni tineri de la „Gazeta Matematică”. A condus primele olimpiade de
                                 matematică, care erau la acea vreme susținute în lagărul socialist. După ce a venit în
                                 București, după câțiva ani, a intrat prin concurs la Politehnică și de acolo a ieșit la
                                 pensie. A fost și profesorul meu de matematică în facultate – preda la facultățile
                                 mecanice, anul I.
                             
                             
                                 Cum era să fiți studentul tatălui?
                                 Foarte greu pentru mine, pentru că era un om de o corectitudine ieșită din comun. Ca să
                                 nu se vorbească ceva, eu dădeam examen cu comisie.
                             
                             
                                 Cum așa?
                                 El ieșea din sală, venea decanul, prodecanul, șeful de catedră și dădeam examen.
                             
                             
                                 Făcea meditații cu dumneavoastră?
                                 Nu. Doar m-a pregătit pentru admitere. Cum a fost? Eu am terminat cu zece clase și
                                 terminau în același an și cei cu 11 clase. Erau foarte mulți elevi buni, care aveau
                                 diplomă de merit. Aveam și eu diplomă de merit, de altfel, am fost premiant în toți
                                 anii din școala elementară și liceu. Dar tata a avut inspirația că nu se poate să intre
                                 atâția cu diplomă de merit, că nu mai rămân locuri pentru ceilalți și că va fi o
                                 triere. Drept care, stăteam în această sufragerie, cu un prieten bun, coleg de bancă –
                                 vai de capul lui, părinții lui erau niște oameni bogați și cu tradiție militară,
                                 pierduseră tot, le fusese luat tot. Era vai de capul lui, abia avea ce să mănânce. L-a
                                 luat tata și pe el la pregătire, venea aici și făceam câte patru ore de matematică pe
                                 zi. Când s-a anunțat că se va face o triere în urma așa-numitei discuții științifice,
                                 eram tobă de matematică. Prietenul meu a intrat și el fără nicio problemă, la Petrol și
                                 Gaze, atunci era în București facultatea. Când am dat colocviul ăsta, eu am fluierat,
                                 că eram foarte bine pregătit. Dar nu mi-a plăcut matematica în sine.
                             
                             
                                 Dar ce materii vă plăceau în școală?
                                 E, matematică, fizică, am fost bun la toate. Dar la matematică și fizică, unde nu mulți
                                 sunt buni și nu se acomodează, ieșeam în evidență. Chiar am fost la niște olimpiade,
                                 dar n-am făcut mare brânză. Mie îmi plăcea foarte mult să fac sport în vremea aia.
                             
                             
                                 Ce sporturi făceați?
                                 Football, baschet, atletism.
                             
                             
                                 Nu-i rău!
                                 Am făcut mult sport. De mic copil, eram tot timpul pe alee și jucam football. Nici nu
                                 existau mingi. Se făceau mingi din cârpă. Din ciorapi. Un miez de ghemotoace de hârtie
                                 peste care se tot trăgeau ciorapi, în dreapta, în stânga, se coseau și ieșea o minge.
                                 Și sărea un pic – în orice caz.
                             
                             
                                 Rude în străinătate - interdicție la facultatea de Avioane
                                 Cum ați trăit anii '50, cu toate schimbările care aveau loc?
                                 Am avut niște profesori extraordinari, pentru că la vremea aia încă era generația de
                                 profesori din perioada interbelică. Școala primară și elementară am făcut-o la Școala
                                 Iancului, vecină cu Liceul „Mihai Viteazul”. Astăzi lumea nu-și mai dă seama ce a
                                 însemnat elita care s-a format între cele două războaie! Păi, guvernele erau conduse de
                                 niște oameni școliți, oameni care au muncit cu mult patriotism – nu de-ăsta afișat în
                                 spectacole, ci gândind toate hotărârile pentru România, nu pentru buzunarele lor. Mai
                                 toți erau bogați și nu prea aveau nevoie să fure. 
                             
                             
                                 Ce visați să deveniți când vă făceați mare?
                                 Nu mă gândeam. Mie-mi plăcea să mă joc. Dar eu am avut o memorie extraordinară – și
                                 încă mai am niște urme. (Zâmbește) Țin minte, de exemplu, și cum stăteam așezați în
                                 clasă. Asta se întâmpla acum 70 de ani.
                             
                             
                                 În ce bancă stăteați?
                                 Eu stăteam în prima bancă. Dar din cauză că aveam memorie, fluieram la școală. Mama
                                 spunea că nu-și dă seama când și cum învăț eu, pentru că tot timpul eram pe maidan,
                                 băteam mingea. Mai târziu, când am început să fiu preocupat de sporturi, erau
                                 campionatele internaționale de atletism, mergeam cu toți prietenii. Se țineau pe
                                 Stadionul ANEF – era prin Cotroceni, nu mai există.
                             
                             
                                 Totuși, aveați vreun talent aparte, în afară de sport? Talent artistic, de
                                     exemplu?
                                 Desenam destul de frumos. Unchiul meu, care era pictor și profesor de desen, ar fi vrut
                                 să mă învețe, dar n-a avut suficientă dăruire să mă facă să învăț să desenez. Eu aveam
                                 un oareșce talent, dar în orice caz, nu extraordinar, ar fi trebuit să fiu școlit.
                                 Ideea, în liceu, era să merg la Arhitectură. 
                             
                             
                                 De ce v-ați răzgândit?
                                 Unul dintre prietenii mei era la Școala Medie Tehnică de Arhitectură – o școală
                                 pregătitoare pentru Arhitectură, așa era atunci – și-am văzut ce desene făceau ăia, cu
                                 capiteluri, cu forme geometrice, cu umbre, cu chestii. M-am lămurit că nu pot să fac la
                                 nivelul ăla. Am renunțat. 
                                 Apoi, îmi aduc aminte că, într-o zi, mi-a adus tata de la Politehnică o broșură
                                 prezentând facultățile. Era ceva cu aviație, cu automobile. Am zis hai că asta-mi
                                 place, să mă uit la mașini, la avioane. Ideea a fost să merg la Aviație, numai că tata
                                 era neam de grec – familia bunicii mele se chema Manoilidis, din Constanța. Grecii au
                                 stat aici o vreme, dar au plecat în timpul războiului, iar unul s-a stabilit la Atena
                                 și celălalt la Londra. Așadar, tata avea rude în străinătate, rude apropiate. Nu s-a
                                 ascuns niciodată și a declarat peste tot că are unchii plecați. Drept care, când a fost
                                 să ne repartizeze pe grupe, pe mine nu m-au lăsat la Aviație, că au zis că zbor și mă
                                 duc la rude, emigrez, fug. În orice caz, am putut să aleg doar la Mașini Hidraulice –
                                 turbine, hidrocentrale, stații de pompare. Am terminat facultatea asta în 1959.
                             
                             
                                 „Era rarisim 10“
                                 Și apoi ați lucrat în domeniu, la Uzina de Pompe.
                                 Da, la Uzina de Pompe, în Obor – care acum e terminată, ca mai toate. Cum s-a
                                 întâmplat? În facultate, mă bazam tot pe memoria mea. Când trăgeam biletul la examen,
                                 parcă transcriam, aveam totul în fața ochilor. La Politehnică, se spunea că la
                                 facultățile de mecanică, dacă treci de Simionescu, tata, Analiză matematică de anul I,
                                 de Gheorghe Buzdugan – Rezistența materialelor de anul II și de profesorul Manea
                                 Gheorghe în anul III – Organe de mașini, primele proiecte, primele aplicații ale
                                 teoriilor pe care până atunci le dezvoltasem, atunci ai diploma în buzunar. În anul
                                 III, am mers la examenul profesorului Manea, care m-a ținut în sală de la ora 14.00
                                 până la 10.00 noaptea.
                             
                             
                                 De ce?
                                 M-a trecut prin toată materia. Tot aștepta să mă prindă cu ceva. Nu m-a prins. Am ieșit
                                 – mă aștepta prietena mea de atunci, care acum e soția mea de-o viață. „Ce-ai făcut?”
                                 „Mi-a dat 10!” Era rarisim 10. Când am ajuns la uzină, profesorul Manea m-a căutat și
                                 mi-a spus că are o situație excepțională de cercetător și de cadru didactic. Am plecat
                                 de la uzină cu ideea asta, în mediul academic. Nu pot să zic că a fost o alegere foarte
                                 bună, dar nici rea.
                             
                             
                                 De ce n-a fost bine?
                                 Profesorul Manea, era excepțional, dar era foarte temător, pentru că nu era membru de
                                 partid și se gândea să nu fie cumva tras la răspundere că nu și-a îndeplinit nu-știu-ce
                                 proiect de cercetare. Au fost vreo două sau trei proiecte interesante în care aș fi
                                 putut efectiv să lucrez și mi-ar fi plăcut – le-a refuzat, n-a vrut să se angajeze. O
                                 singură chestie am făcut cu el conducător și cu alţi colegi de catedră, în colaborare
                                 cu Institutul de Cercetări pentru Mașini-Unelte și Agregate (IMUAB): o cercetare
                                 interesantă, cu lagăre hidrostatice. Niște chestii care la vremea aia erau în mare vogă
                                 în cercetare. Atunci am scris niște articole. A trebuit, în ideea că rămân în catedră,
                                 să mă înscriu la doctorat. M-am înscris, am luat 10 fără probleme la admitere.
                                 Doctoratul era extraordinar de serios. Profesorul Manea, șeful de catedră, în toată
                                 cariera lui, a scos patru doctori.
                             
                             
                                 Era strict!
                                 Ar fi trebuit, în lucrarea asta, să fac o parte teoretică, pe care o dezvoltasem destul
                                 de bine, și o parte aplicativă – niște măsurători, care necesitau niște echipamente pe
                                 care profesorul le comandase la Consiliul Național de Știință și Tehnologie.
                                 Bineînțeles că astea n-au mai venit și am rămas cu subiectul în aer... Puteam să schimb
                                 cu alt subiect, dar între timp Ceaușescu desființase posibilitatea de a fi și profesor,
                                 și cercetător. Zicea să ai o singură slujbă, nu mai multe. A trebuit să optez. Am ales
                                 cercetarea, dar era un salariu extraordinar de mic. După ce am văzut că nu se poate
                                 face nimic, m-am transferat la Centrul de Perfecționare a Cadrelor (CEPECA). Era o
                                 CEPECĂ pe la Otopeni, una singură, mare, centrală, pe toată economia, dar fiecare
                                 departament, fiecare minister avea centrul lui și m-am transferat la centrul de
                                 perfecționare al Ministerului Construcțiilor de Mașini. Acolo, într-un an, am ajuns la
                                 salariile normale. Aici am avut și un grad mare de libertate, am putut să umblu mult și
                                 fotografia a avut mult sprijin din treaba asta. Mergeam cu trusa de aparate la Uzină, o
                                 lăsam la poartă, că nu puteam intra cu ea, iar când ieșeam, le luam și colindam.
                             
                             
                                 Povestea primului aparat de fotografiat
                                 
                                 Să vorbim și despre fotografie. Când ați pus mâna pe prima cameră foto?
                                 În anul II sau III de facultate, în '61 sau '62. Ne plăcea muntele, dar fusesem foarte
                                 puțin. Cu doi buni prieteni, am plecat în Bucegi alături de soția mea. Prietenul ăsta
                                 al meu a luat un aparat de plastic, rudimentar – îi făcuse rost tăică-său de undeva. În
                                 fine, aparatul avea o hibă, o fisură pe undeva, dacă stătea prea mult în soare, intra
                                 lumină și devoala filmul. Orișicât, din trei-patru filme, câte am făcut atunci, au
                                 ieșit 10-20 de fotografii bune și câteva dintre ele m-au fascinat, pur și simplu. 
                             
                             
                                 Mai știți ce fotografiaserăți?
                                 Da! Una, de pildă, este definitorie: este o poză cu mine și cu soția mea pe un vârf de
                                 stâncă. Stând, așa, înlănțuiți, privind spre aparat, ne-am făcut fotografia. Mi-a
                                 plăcut extraordinar de mult și am spus că vreau să fotografiez în continuare
                             
                             
                                 Când v-ați cumpărat primul aparat?
                                 Cred că prin anul IV de facultate, când tata a vrut să-mi facă un cadou – încasase
                                 drepturile de autor pentru unul dintre manuale – și mi-a cumpărat un aparat fotografic
                                 cu un obiectiv extraordinar de bun, cu un obturator cu toți timpii – dar aparatul
                                 simplu, fără niciun automatism, fără o vizare ca lumea. Trebuia să încadrez mai larg ca
                                 să nu tai capete, mă rog. Dar imaginea era de foarte bună calitate.
                             
                             
                                 Mai știți ce firmă era?
                                 German era. Din RDG. Ăștia făceau niște aparate bune. Făceau și rușii, dar astea
                                 nemțești erau mai bune. Îl chema Vera. Foarte robust, foarte solid.
                             
                             
                                 Cum ați învățat fotografie? 
                                 Am citit. Erau manuale. Nu ca acum, cumperi aparatul, apeși pe buton și a ieșit poza
                                 perfect. Trebuia să reglezi diafragma, câtă lumină intră, timp de expunere,
                                 sensibilitatea filmului, toate astea trebuia să le ai în cap, ca să faci o expunere
                                 corectă, altfel ori înnegreai de nu se vedea nimic, ori era șters complet.
                             
                             
                                 Vă place mai mult fotografia pe film.
                                 Mie mi-a plăcut mult pe film, și-am și învățat enorm de mult pentru asta. Când a venit
                                 revoluția digitală, ceea ce știam eu să fac pe film și în laborator, nu știu câți mai
                                 știau în țară. Îi numărai pe degete. Aveam o poziție solidă.
                             
                             
                                 Developați singur, deci.
                                 Am avut un laborator semiprofesional, sigur. Cu mașină de developat, cu tot. Asta,
                                 însă, după '90. Înainte de asta, aveam un laborator cu foarte multe lucruri, utilaje
                                 construite de mine. Fiind proiectant, am modificat aparate de mărit, aparate de
                                 fotografiat vechi, cu format lat. Erau unele din anii '20-'30, care aveau plain film,
                                 scotea film de dimensiuni mari. Transformându-le pe astea, am făcut niște aparate
                                 profesionale. Cu un aspect jalnic, de aparat din '30, dar care funcționau perfect, cu
                                 obiective foarte bune, cumpărate.
                             
                             
                                 V-ați creat un cerc de prieteni pasionați de fotografie?
                                 Da, pentru că exista o instituție care se chema Asociația Artiștilor Fotografi (AAF).
                             
                             
                                 La care ați aderat în '65.
                                 Da, atunci am intrat, cu două fotografii, la un salon internațional.
                                 Ce însemna acest salon?
                                 Din doi în doi ani, se organiza în România Salonul Internațional de Artă Fotografică.
                                 Exista – și încă există – Federația Internațională de Artă Fotografică (FIAP), care
                                 grupează federațiile naționale ale țărilor afiliate. Înainte de banalizarea imaginii,
                                 erau puțini în lume care făceau imagine de calitate, tablouri mari care se puteau
                                 expune. AAF era legată de FIAP și aveam un schimburi frecvente cu străinătatea. AAF
                                 avea un sediu, unde veneau mai toți colegii, arătau ce au făcut, discutam.
                             
                             
                                 V-ați dorit să deveniți fotograf sau cum s-a întâmplat?
                                 Mie mi-a plăcut enorm în natură. Mergeam undeva, îmi plăcea foarte mult și voiam să iau
                                 cu mine acasă, să-mi mai aduc aminte. Atunci, fotografiam. Bineînțeles că foarte multe
                                 fotografii sunt banale. Dar am învățat că dacă te simți bine undeva, într-un cadru
                                 natural, de pildă, nu tot ce te înconjoară e interesant. Dar sunt niște elemente care
                                 dau interes imaginii respective, pe astea trebuie să le izolezi și să te concentrezi
                                 asupra lor. Din cauza asta, am fost adeptul necondiționat al zoom-ului, ca să nu stau
                                 să schimb obiective. A, și când vine vorba de ieșit în natură, pentru mine, pe locul
                                 întâi e muntele. Am umblat prin toți munții. Dar nu exlusiv, mi-a plăcut și Delta, și
                                 marea. De asemenea, mi-au plăcut detaliile – amănunte de flori, grupări de bondari pe
                                 floare, albine, ciuperci și așa mai departe. Din cauza asta, eu sunt un însingurat în
                                 fotografia românească, pentru că astea sunt oarecum desconsiderate de majoritatea
                                 fotografilor.
                             
                             
                                 De ce?
                                 Pentru că profesioniștii nu fac așa ceva. Ei au altă viziune. Fotografia profesională
                                 este, cum să zic, fotografie de portret. O figură care trebuie să impresioneze, cu o
                                 privire anume, care trebuie să capteze, să sugereze starea de spirit a modelului. Eu
                                 n-am fost profesionist niciodată. Am făcut ce mi-a trecut mie prin cap și ce mi-a
                                 plăcut.
                             
                             
                                 Dumneavoastră făceați fotografie instantanee și peisaje naturale. Este și aici o
                                     tehnică aparte, trebuie să cunoști bine aparatul, să înțelegi momentul în care
                                     fotografiezi.
                                 În momentul de față, imaginea s-a banalizat – se pot face, dacă ai un card suficient de
                                 mare, o mie de fotografii. Ții apăsat butonul și faci o filmare cu încetinitorul. Din
                                 toate astea îți alegi una, două, cinci imagini care ți se par cele mai bune. Înainte,
                                 nu se întâmpla asta. Filmul avea 36 de poziții, iar cele mari, profesionale, aveau 12
                                 poziții. Trebuia să știi când să declanșezi. Unul dintre cei mai mari fotografi ai
                                 tuturor timpurilor, Henri Cartier-Bresson, avea teoria asta a anticipării momentului
                                 decisiv. Dar asta nu se face așa, că iei aparatul și anticipezi. Trebuie să ai o
                                 memorie a infinit de multe situații în care subiectul evoluează.
                             
                             
                                 Fotografiile lui Cartier-Bresson și doctrina de stat
                                 
L-ați întâlnit pe Henri Cartier-Bresson. 
                                 L-am plimbat o zi prin București, că eu sunt vorbitor de limbă franceză. Era un om
                                 foarte modest.
                             
                             
                                 Cum s-a întâmplat să fiți dumneavoastră ghidul? Cum a ajuns el în România?
                                 În anii '70, în România s-a trăit destul de bine, cu tot comunismul. Era căldură în
                                 casă, blocurile noi. Găseai tot ce voiai – carne, lucruri din astea tentante, cum ar fi
                                 țigările Kent, whisky. Bineînțeles că exista și îndoctrinarea, dar se mai slăbise cu
                                 Gărzile Patriotice. Păi, cât eram eu în uzină se făceau Gărzi, de a trebuit să mă dau
                                 bolnav, că aveam oroare să merg la Gărzi Patriotice și mai ales să trag cu pușca în
                                 exerciții. În perioada asta, așadar, au scăpat destul de multe lucruri – după aceea,
                                 s-a strâns șurubul. Printre altele, în 1975, Ministerul Culturii i-a făcut o invitație
                                 lui Cartier-Bresson să vină să facă imagini pentru un album. Au încercat să-i spună cam
                                 cum să fie, în fine. El a venit cu asistenta lui de atunci – care i-a devenit apoi
                                 soție. În general, când veneau personalități de limbă franceză, domnul Silviu
                                 Comănescu, care a fost secretarul general al AAF timp de 25 de ani, mă trimitea pe mine
                                 să stau cu ele. Așa și acum: m-am trezit cu un telefon în care Comănescu mă întreba
                                 dacă vreau să-l însoțesc pe Cartier-Bresson, să-l plimb pe la niște obiective pe care i
                                 le fixaseră cei de la minister. Am acceptat. S-a atașat grupului și Andrei Pandele,
                                 care e un arhitect foarte bun și fotograf profesional, și el vorbitor de limbă
                                 franceză. Noi patru am fost la Fabrica de Lapte, la Big Berceni, la IMUAB.
                             
                             
                                 I-a plăcut lui Henri Cartier-Bresson pe unde l-au plimbat?
                                 Fotografia tot timpul. Pe-atunci, eu cântăream câte poze fac, că nu stăteam să schimb
                                 filmele – când terminam un film, trebuia să mă opresc, să-l schimb. Păi, mă uitam la
                                 el: era cu asistenta, avea două aparate Leica – cele mai bune aparate posibile pentru
                                 film îngust. Lucra cu unul, asistenta îi schimba filmul, când el termina, ea îi dădea
                                 al doilea aparat. Și tot așa. Practic, fotografia non-stop. Atunci am intuit eu că
                                 pentru o fotografie bună, ca să ai de unde alege, trebuie să faci enorm de multe.
                             
                             
                                 În afară de acest tur de forță fotografic, ați petrecut timp liber împreună cu
                                     Bresson?
                                 Sigur, i-am dus la Caru' cu Bere, am stat la o tacla... Le-a plăcut. Apoi a plecat din
                                 București, a stat mai mult la Craiova și prin nord, pe la Baia Mare. A rezultat o
                                 colecție de fotografii din care a făcut un album, care s-a tras în câteva exemplare și
                                 care conținea niște fotografii care nu cadrau cu doctrina. Nu s-a publicat în număr
                                 mare... Am văzut și eu albumul, dar n-am putut să-l iau și nici n-am primit unul.
                             
                             
                                 Pe dumneavoastră vă contactau, în mod similar, oamenii de stat și de partid să vă
                                     ceară să fotografiați tematic, să zicem?
                                 După '90 am avut mai multe colaborări. Înainte, veneau la Asociație fel de fel de
                                 comenzi. Veneau oameni care voiau să scape de clișeul profesionist. Venea clientul,
                                 făcea comanda, se făcea lucrarea finală și beneficiarii virau la Asociație o sumă. Ei,
                                 nu se putea plăti numerar. Și rămânea o cotă mică Asociației, 5% de la instituțiile
                                 care aveau așa-numitul fond nescriptic: CC, CC UTC, Export, Ministerul de Externe – îi
                                 numărai pe degete. Domnul Comănescu repartiza banii strânși laolaltă celor la care avea
                                 datorii. Eu am avut, la un moment dat, 170.000 de lei datorie la Asociație în cont,
                                 pentru doi ani. N-am luat decât vreo 40.000, ceva de genul ăsta, de restul mi-au dat
                                 posibilitatea și am luat aparate de fotografiat, pentru că Asociația putea să cumpere
                                 pe virament din comerț. Era un troc.
                             
                             
                                 „Prima dată, am fost în Elveția și-a fost un șoc major”
                                 
Acum ce se mai întâmplă la Asociație?
                                 Nu prea mai există. Asociația a fost foarte activă și un centru de concentrare a
                                 fotografiei de calitate – asta nu mai există. După '90, au început să apară fel de fel
                                 de firme, fiecare voia să-și facă firma lui. A rămas mai mult ideea de AAF, pentru că
                                 eram afiliați la Federația Internațională de Artă Fotografică (FIAP), care încă
                                 trimitea scrisori, mă cunoșteau și pe mine, că eu mă ocupasem cu fotografia de
                                 tineret...
                             
                             
                                 Ce înseamnă fotografie de tineret?
                                 Era fotografia dedicată tinerilor, pe grupe de vârstă: până la 14 ani, de la 14 la 18
                                 ani și de la 18 la 25 de ani. În fiecare an, erau selectate fotografii pentru un
                                 concurs alb-negru și color. Eu făceam colecțiile, le trimiteam, țineam legătura,
                                 primeam înapoi colecțiile, medaliile, diplomele. Și participam la ședințele și
                                 adunările comisiei pentru tineret a Federației Internaționale de Artă Fotografică –
                                 mereu în altă parte. În felul ăsta am văzut mai toată Europa.
                             
                             
                                 În ce țară ați mers pentru prima dată?
                                 În 1972, am fost în Elveția și-a fost un șoc major. În perioada aia se dădeau destul de
                                 ușor permisele, se putea pleca din țară. Din Asociație, au plecat unii și nu s-au mai
                                 întors. De exemplu, cel cu care am fost în Elveția era fotograf profesionist și se tot
                                 uita pe la vitrine cu afișe cu anunțuri de angajare. Mă rog, nu spunea nimic. La
                                 întoarcere, a spus că vrea să mai stea o zi în Viena – eu am venit înapoi, a venit și
                                 el după aceea. A mai stat un an în țară și a obținut o aprobare să facă o expoziție în
                                 Italia. A plecat în Italia cu Trabantul propriu și cu cățelușa Daisy și dus a fost. A
                                 rămas o vreme în Italia, apoi s-a mutat în SUA.
                             
                             
                                 Nu v-ați gândit niciodată să plecați din România în vremea comunismului?
                                 Nu, pentru că trăiau părinții mei, de care eram foarte atașat. Soția și copiii erau
                                 aici și nu concepeam să stau luni sau ani departe de ei. Pe urmă, eu sunt foarte
                                 răbdător...
                             
                             
                                 V-ați plimbat prin mai multe locuri prin Europa. În ce țări ați mai ajuns?
                                 După aceea, am mai fost în Ungaria, în Polonia, în Iugoslavia, în Danemarca, în Spania.
                                 În Danemarca și în Spania am fost în delegația României la congresul Federației
                                 Internaționale de Artă Fotografică, împreună cu secretarul general, Silviu Comănescu,
                                 și cu președintele fotoclubului medicilor, doctorul Franden. Aceste întruniri erau
                                 interesante, durau o săptămână, dar lucrările comprimate nu cred că erau mai mult de
                                 două zile, ele se mai diluau cumva. În restul timpului, se organizau fel de fel de
                                 excursii.
                             
                             
                                 Ați avut vreun fotograf pe care să-l admirați în mod deosebit și pe care să-l
                                     urmăriți îndeaproape? Nu știu în ce măsură ajungeau în România lucrările
                                     fotografilor străini.
                                 Am avut în România niște fotografi de excepție, care erau cunocuți în toată lumea. Era
                                 Lăzăroiu de la Sibiu, era Nicu Dan Gelep din Craiova și Hedy Löffler din București,
                                 Mircea Faria, erau mulți fotografi de nivel mondial sau european, oricum.
                             
                             
                                 „E o chestie să poți să predai la nivelul de învățământ superior”
                                 
Și dumneavoastră i-ați învățat fotografie pe alții. Ați fost profesor zece
                                     ani.
                                 Da, la Universitatea Ecologică, care după aceea s-a transformat în Universitatea Media
                                 Pro. Cât a fost Sârbu președintele ProTV, a vrut să-și pregătească el mână de lucru. A
                                 fost o experiență frumoasă. Era o clădire mare lângă Biserica Batiștei, acolo era un
                                 etaj al facultății. Erau două facultăți, una de Regie-Imagine și alta de Jurnalism. La
                                 cea de Regie-Imagine, decan era Andrei Blaier, un foarte bun regizor și un om
                                 extraordinar, cu care am colaborat minunat și care se bătea cu pumnii în cap ce face el
                                 după ce plec eu. Într-adevăr, după ce am plecat, cursul s-a împărțit în două, au ieșit
                                 scandaluri – e o chestie să poți să predai la nivelul de învățământ superior!
                             
                             
                                 Ați predat fotocompoziție. Ce înseamnă asta?
                                 Știi ce înseamnă? Am avut, după '90, foarte multe colaborări, pentru că veneau la mine
                                 să le fac fotografii pentru albume cu București, cu România, cu biserici, pliante de
                                 reclamă, de confecții, mă rog. Una dintre aceste edituri avea un director artistic
                                 foarte deștept, cu care m-am înțeles foarte bine. Pentru un calendar, de exemplu, 12
                                 imagini, începeam și alegeam un volum mai mare de imagini și pe urmă începea și le
                                 tria. El zicea: „Gândește-te că imaginea asta trebuie să stea o lună de zile pe perete
                                 și să placă”. La compoziție, sunt niște reguli, care se știu din Antichitate, ce țin de
                                 proporții. Media de aur: laturile împărțite în trei, iar paralele au puncte de
                                 intersecție, care sunt puncte de interes. Când plasezi un subiect, să ai grijă să aibă
                                 spațiu în față, sugerând că se duce undeva și îl plasezi într-unul dintre aceste
                                 puncte. Pe urmă, există așa-numitul echilibru între alb și negru.
                             
                             
                                 Ați avut lipsuri în perioada comunistă, în ce privește libertatea fotografică și
                                     apartura necesară?
                                 Nu, nu. Eu am fost neangajat politic în comunism, așa că nu am putut să ocup vreo
                                 funcție, de altfel nici nu mi-am dorit, am avut un fel de repulsie... Erau condițiile
                                 de așa natură, că trebuia să te compromiți pentru partid, pentru nu-știu-ce, or, eu nu
                                 puteam să pronunț cuvântul „Ceaușescu”. N-am luat niciodată cuvântul la vreo ședință
                                 de-asta. După '90, ne-am apucat să facem o cabană la Șimon, Bran. În '95 am putut să
                                 locuim acolo. Ne-am legat de zona asta. Adică de atunci n-am prea umblat, decât din
                                 când în când – plecam de acolo și pozam niște cetăți – oricum mult mai puțin decât
                                 umblasem până atunci.
                             
                             
                                 Înainte, cum se întâmpla să vă organizați plecările? Fotografiile în funcție de
                                     vacanță sau invers?
                                 Fotografia o făceam tot timpul luând aparatele cu mine, indiferent unde mergeam. De
                                 exemplu, mergeam cu mașina și vedeam o lumină. Pentru o fotografie reușită – de fapt, e
                                 scriere cu lumină, nu? – trebuie să fie o anumită lumină. Când găsești o astfel de
                                 lumină trebuie să simți, dacă o simți atunci trebuie să faci fotografia. Mergeam,
                                 mergeam, trânteam o frână, ai mei îmi făceau reproșuri, mă dădeam jos și făceam câteva
                                 fotografii, plecam mai departe.
                             
                             
                                 Dar erați interesat și de detalii arhitecturale, de pildă.
                                 Am avut multe colaborări după '90 cu niște edituri care au scos albume cu București,
                                 calendare. De exemplu, am avut un calendar cu județul Vâlcea, într-o colaborare cu
                                 combinatul lor chimic. Au vrut ei un calendar personalizat, numai cu subiecte din
                                 județ. Am fost și am fotografiat o mulțime de monumente, dar astea erau valabile atunci
                                 și au foarte puțină viață, pentru că se schimbă mereu și se refac, se restaurează. Nu
                                 mai seamănă. De exemplu, lângă București este
                                     Potlogi. Este un sit brâncovenesc, care aduce a Mogoșoaia oarecum. Era foarte
                                 în paragină. A fost sediul gospodăriei colective, a fost deteriorat, erau pe jos
                                 stucaturi și grămezi de cereale rămase nemăturate... Ei, eu am fotografiat ce a fost
                                 frumos – detalii, cum ar fi vulturul bicefal brâncovenesc, biserica, altarul și încă o
                                 mulțime de lucruri de ansamblu din incintă. Ei, astăzi astea nu mai sunt, pentru că
                                 situl a fost refăcut complet. Acum seamănă și mai mult cu Mogoșoaia. A dispărut Potlogi
                                 pe care îl știa lumea până acum vreo cinci ani.